Stängsel vid järnvägskorsning.
Denna nyhet är äldre än 6 månader

Trafikverket genomför åtgärder på ren- och viltstängsel längs järnvägen

Rätt utformade viltstängsel längs järnvägen är en viktig del för att hindra vilt- och renpåkörningar längs järnvägen. Vi arbetar med att se över och reparera viltstängsel längs järnvägen i Norrbotten och Västerbotten enligt en underhållsplan för stängsel.

Det här är de underhållsarbeten som vi har gjort under 2019:

Vännäs-Långsele, Botnia-banan

Vi har reparerat stängsel på sträckorna Långsele – Mellansel, Forsmo – Hoting och Västeraspby – Örnsköldsvik, där träd och vilda djur skadat stängslet.

Stambanan genom Övre Norrland

Bastuträsk – Boden: Mindre reparationer är åtgärdade som till exempel uppsträckning/fastspikning  av stängslet, riktning av stolpar, borttagning av nedfallna träd.

Vännäs – Bastuträsk, Vännäs – Umeå och Hällnäs – Storuman: slyröjning längs spåren, totalt 121 km.

Haparandabanan

Mindre reparationer av stängsel.

Malmbanan

Samtliga besiktningsanmärkningar har åtgärdats på sträckorna: Kiruna – Riksgränsen, Gällivare – Kiruna, Råtsi – Svappavaara och Murjek – Gällivare. Vi har bland annat bytt ut stolpar och nät, riktat stolpar, reparerat grindar och höjt stängsel.

Besiktningsanmärkningar på grindar på sträckan Peuravaara – Riksgränsen samt Murjek – Gällivare kommer att åtgärdas under försommaren 2020. Byggande av grindar kommer att utföras under vintern och monteras under försommaren 2020.

Vi har gjort omfattande reparationer mellan Murjek och Polcirkeln och kompletterat med viltutsläpp. Där kommer vi även att åtgärda några sträckor under vintern 2019/2020 med längre stolpar med stöd för att stabilisera stängslet/stolparna på de svagare markerna. På sträckan har vi också åtgärdat stängselanslutningarna mot plankorsningarna vid Åsens kolonat, Slättbergsvägen och Koskivaraaravägen. Vi har även byggt sektioneringar var 1300 meter med plaststängsel (elsäkerhet) på hela sträckan.