Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Återköp och returer

Här beskriver vi hur du gör när du returnerar tekniskt godkänt material till Trafikverket.

Kontakta alltid Kundservice på Trafikverket när det gäller återköp och returer.

Blanketterna nedan ska användas och skickas via e-post till Kundservice. Vi återkommer med Besked om vad vi tar emot från er och information om när vi behöver materialet.

Nytt material

Med nytt material avses oanvänt ej monterat material.

Förfrågan om materialretus ska göras snarast efter leverans. Vid förfrågan, ange alltid referens till vårt kundordernummer. Varan ska vara oanvänd och kunna återsändas i originalförpackning.

Reparabelt material inklusive bristartiklar

Med reparabelt material avses material som varit använt i Trafikverkets anläggning. Förteckning över reparabelt material och mer information finns i materialkatalogen. Bristartiklar är sådant material som tidigare använts i anläggningen och som inte längre tillverkas. Bristartiklar är en delmängd av reparabelt material. Bristartiklarna ska reservdelsförsörja den kvarvarande anläggningstypen. Det är av största vikt att dessa bristartiklar återanvänds i det nationella reservdelsflödet. Bristartiklar är Trafikverkets egendom.

Trafikverket står för fraktkostnad vid retur av reparabla artiklar, inklusive bristartiklar.

Demonterat reparabelt material från underhållsentreprenad

Demonterat reparabelt material ska returneras till Trafikverket. Aktuell lista på artiklar som ingår i det reparabla sortimentet finns i materialkatalogen. Materialet returneras utan intresseförfrågan. Bifoga blanketten "Returer av material från DoU entreprenad".

OBS! Skicka inget material innan ni har fått besked från oss.