Ett rött lok på en räls

Trafikverkets konferensmotorvagn vid Södra stambanans 150-årsjubileum. Foto: Bjarne Holmgren

Konferensmotorvagn (Y1S 1363)

Konferensmotorvagnen kan användas av myndigheter samt organisationer med koppling till Trafikverkets roll som förvaltare av infrastruktur. Till exempel vid start av projekt, för att besikta och inspektera järnväg, för visningar och för rullande möten,

Cirka 25 personer kan åka i motorvagnen och för möte vid bord finns det plats för 14 personer.

Konferensmotorvagnen är en ombyggd dieseldriven motorvagn av typ Y1, därför kallar vi den Y1S (S för special). Banverket lät bygga om den för sina nya ändamål redan 1996 och 2014 fick den sitt nuvarande utseende.

Motorvagnen är försedd med European Train Control System (ETCS) och kan därmed köras på alla ATC- och ERTMS-sträckor. Högsta tillåtna hastigheten är 130 km i timmen. Eftersom den är dieseldriven och går att köra från båda ändarna, så är den mycket smidig att köra med på hela det svenska järnvägsnätet. Den har försetts med låga insteg så att ni kan stanna för att gå på och av även där det inte finns plattform. Det gör att den med fördel kan nyttjas även på byggspår vid projekt och liknande.

Teknik och faciliteter

Konferensmotorvagnen har wifi, tv, dvd, projektor och 230V-uttag för datorer och laddare. Inredningen består av två förarhytter ni kan åka i (6 personer i varje hytt), konferensrum med 14 platser, garderob, samtalskupé, pentry med soffhörna samt toalett. Vid möte kan ni vara maximalt 14 personer vid sittande bord, ska ni åka med vagnen utan att alla sitter i möte är 20-25 personer möjligt. Detta är det enda järnvägsfordon i Sverige där ni får åka med föraren utan särskilda tillstånd.

Kaffe och förtäring ombord

Det går bra att fika och äta mat ombord. Kaffe, thé och kaffemjölk finnas alltid i motorvagnen och ingår i priset. Önskar ni ta med dryck, fika, frukt och färdiglagad mat (catering) så finns det kyl och frys för förvaring.

Det är mest praktiskt att äta kalla portioner ombord och mest kostnadseffektivt att själv beställa maten och ta med den. Prata med oss för att komma överens om hur den enklast levereras eller lastas ombord. Om vagnen utgår från Gävle så kan vi på ditt uppdrag boka mat och få den levererad.

Resrutt och planering

Kontakta oss för att planera resrutten. Vi ser gärna att ni hör av er i god tid när ni börjar fundera på en resa, och med det menar vi två till tre månader i förväg. Det kan vara svårt att få igenom era önskemål om det bara är en månad kvar. Mest kostnadseffektivt är att utgå från Gävle och komma tillbaka dit eftersom konferensmotorvagnen normalt är placerad i Gävle. Om ni har en resa med möten, tänk på att resan är ett utmärkt tillfälle att få järnvägskunskap genom att åka med i förarhytten hos föraren, vilket ni gärna får planera in tid för.

Populära turer

  • En populär dagstur är att åka till Järvsö och äta lunch samt hem igen.
  • En bra tvådagarsrunda är att åka från Borlänge via Inlandsbanan till Östersund/Åre för övernattning och sedan ned till Gävle via den vackra sträckan genom Hälsingland (Ljusdal-Bollnäs) till Gävle.
  • I Stockholmsområdet kan ni göra en dagstur via Nyköping-Eskilstuna-Västerås runt Mälaren med lunchuppehåll i Eskilstuna eller Västerås.

När ni vet hur ni vill åka kan vi ge ett ungefärligt pris. Innan vi beställer tidtabellen får ni en fast offert. När tidtabeller (körplaner) kommit är resan definitiv och kan annonseras mot er som ska åka.

För att boka konferensmotorvagnen, se ”Kontaktuppgifter” på den här sidan.

Välkommen med din bokning!

Ritning på konferensmotorvagn
Ritning över konferensmotorvagnen.