Sveriges nya järnväg tar form
Den 10 december välkomnar vi såväl nya spår i Skåne som en ny tidtabell för tågåret 2024. Två skeenden i symbios som verkligen är bra, som gör att järnvägen är framtiden på spåren.
Det är inte undra på att det blir stor baluns i Skåne den 10 december då inte bara ett utan två järnvägsprojekt går i mål. Två spår har då blivit fyra mellan Malmö och Lund samtidigt som ett enkelspår omvandlats till ett dubbel-dito från Ängelholm till Maria strax norr om Helsingborg.
Denna fördubbling av spår som dessutom kommer med nya eller ombyggda stationer innebär att fler kan pendla klimatsmart till jobb och plugg samtidigt som godstrafiken kommer kunna komma fram smidigare. Och det inte bara är sörlänningar som vinner på detta historiska tillskott av spårkapacitet, utan hela Sverige. Skälet är att störningar i järnvägssystem har en tendens att likt ringar på vattnet sprida sig. En mer tillförlitlig järnväg i söder gynnar därför resenärer och godstransportörer även i öst, väst och norr.
Första söndagen efter andra lördagen i december
Samma dag som de nya spåren tas i bruk äger också årets tidtabellsbyte rum. Tidtabellsskiftet är något som sker samtidigt för alla Europas järnvägar, så även det är något av en happening som är värt att uppmärksamma. Extra kul är att planeringen inför skiftet mer eller mindre gått som tåget vilket gör att reslystna sedan en tid kunna boka biljetter för avgångar från jul och ända fram till påska!
Tidtabellsskiftet kan innebära att avgångstider ändras för exempelvis pendeltåg. Håll dig uppdaterad via det järnvägsföretag du brukar resa med så att du inte riskerar att missa ditt tåg om det från och med den 10 december går någon minut tidigare än det gjorde under 2023.
Vill du veta när nästa tidtabellsskifte sker så använd formeln i rubriken!
Video: Vi spår en ny tid
Kort kampanjfilm inför tidtabellskifte och invigning av nya spår i Skåne vilket sker samma dag – den 10 december 2023. Filmen saknar ljud.
Vi rustar upp
Från och med nu och fram till 2023 är satsningen på järnvägsunderhållet extra intensiv när sliten räls, kontaktledningar och signalsystem fortsätter att rustas upp. Mer pengar går till att byta ut gamla delar, i stället för att lappa och laga. Det gör att vi får en mer pålitlig järnväg och att fler tåg kommer i tid. Vi rustar upp hela Sveriges järnväg, och banor som hanterar de viktigaste flödena av resenärer och gods har prioritet.
Underhållsplanen 2022–2025 (pdf, 34 MB)
Vi moderniserar
Den svenska järnvägen genomgår en digitalisering. Uppkoppling i realtid och ett nytt europeiskt signalsystem som ersätter dagens föråldrade, gör det enklare att leda tågen och att underhålla vår järnväg. Trafiken blir mer stabil och trafikinformationen blir bättre. Utveckling och ny teknik kommer att öppna nya möjligheter för gods- och persontrafik.
Trafikstyrningssystemet ERTMS (Branschwebben)
Vi bygger ut
Järnvägssatsningar runt om i landet, stora som små, ger plats för fler gods-och persontåg. Våra stambanor är hårt belastade och det är trångt i spåren. Därför bygger vi nya banor samtidigt som enkelspår blir dubbelspår, dubbelspår blir fyrspår i olika delar av landet. När kapaciteten på järnvägen ökar knyts Sverige närmare, och det skapas nya möjligheter att pendla, studera och arbeta.