Kakor (cookies) Trafikverket använder kakor för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att använda webbplatsen accepterar du användandet av dessa kakor.
Läs mer om kakor och hur du avaktiverar dem

Persontrafik - på väg mot ett hållbart Europa

Järnvägsnätet i Europa är ett av de mest utbyggda i världen och nyttjas av mer än 9 000 000 000 passagerare. När pandemin släpper sitt grepp kommer flera tusen mil spår kunna ta dig till ett oräkneligt antal platser och upplevelser.

På den här sidan kommer vi lyfta ett antal olika projekt som rör de utmaningar persontrafiken står inför, både för inhemsk och för gränsöverskridande trafik. Utmaningarna rör i första hand inte dig som reser*, utan främst de järnvägsföretag som ska bedriva trafik. Systemen för att söka tåglägen ser olika ut, anläggningarna skiljer sig åt samt förare och eventuellt lok behöver bytas vid gränspassager. Det är inte helt lätt, men absolut inte omöjligt, något som bland annat belystas i en serie artiklar i DN härom året.

Några projekt ligger lite närmare till hands som att möjliggöra nattågstrafik till kontinenten, andra som exempelvis enklare biljetthantering ligger lite längre bort i tiden. Hur arbetar järnvägsbranschen för att bli ett konkurrenskraftigt alternativ för gränsöverskridande trafik utan att tumma på säkerheten, och utan att det uppfattas som att viljan saknas? För vilja finns, och med Europaåret sätts fokus på att lösa de administrativa regler som gör internationell trafik onödigt svår för en bransch som på allvar vill vara ett alternativ till flyg, buss och bilresor till Europa.

*Som resenär behöver du inte grunna så mycket på utmaningarna. Fundera istället på de fördelar järnvägen har som att du som oftast kommer fram direkt till en centrumkärna, inte behöver tänka på parkering, kan välja att göra något (eller absolut inget) under resan, undgår att få ont i knäna av sätet framför, slipper transittider och säkerhetskontroller.