Presentation och utredningar av trafikpåverkande åtgärder i Tågplan 2024

Här kan du få information om kapacitetsbegränsningar aktuella för punkt 16 i Tågplan 2024.

Punkt 16 information X-35 för T24

Vad är punkt 16, och vad innebär den? 

Vilken sorts avstängning är lämpligast när järnvägen ska underhållas eller byggas ut? Är det bäst med ett längre komprimerat trafikavbrott, eller med utspridda kortare avstängningar? Är det bättre nattetid eller dagtid? Enligt Punkt 16 i bilaga VII till SERA-direktivet, ska Trafikverket utreda alternativ för mycket stora kapacitetsbegränsningar om de sökande önskar det. För att det ska vara möjligt att ändra planeringen efter utredningsresultatet, så måste det stå klart tidigt. Ändrat utförande kan innebära ändrade kostnader, och ändrade kostnader kan kräva omprioritering i planeringen av åtgärder. Därför är Trafikverkets målsättning att den form av avstängning som åtgärderna med mycket stor trafikpåverkan skapar, bör vara klargjord och överenskommen till offentliggörandet 24 månader innan aktuell tågplan börjar gälla (X-24).

Detta är vad som står i punkt 16

När det gäller begränsningar av kapaciteten som varar under minst 30 på varandra följande dagar och som berör mer än 50 % av den uppskattade trafikvolymen på en järnvägslinje ska infrastrukturförvaltaren, på begäran av sökandena under första samrådsrundan, tillhandahålla en jämförelse av de förhållanden som gäller vid minst två alternativa kapacitetsbegränsningar. Infrastrukturförvaltaren ska utarbeta dessa alternativ på grundval av återkoppling från de sökande i samband med deras ansökan och tillsammans med dem.

Jämförelsen ska för varje alternativ minst innehålla följande:

  • Kapacitetsbegränsningens varaktighet.
  • Förväntade preliminära infrastrukturavgifter.
  • Tillgänglig kapacitet på alternativa linjer.
  • Tillgängliga alternativa linjer.
  • Ungefärliga restider.

Innan infrastrukturförvaltaren gör ett val mellan de alternativa kapacitetsbegränsningarna ska den rådgöra med berörda sökande samt ta hänsyn till effekterna av de olika alternativen på dessa sökande och på användarna av tjänsterna.

Hantering i praktiken 

Utredning av genomförandealternativ sker alltså på önskemål från, och tillsammans med, branschen. Det är med andra ord viktigt att den som lämnar önskemål om utredning, också är villig att delta i densamma. Det är också viktigt att den som lämnar önskemål om utredning har en bild av vilka alternativ som anses bör utredas (ytterligare specificering av det kommer att ske av Trafikverket och den sökande tillsammans).  

Trafikverket kan även komma att publicera kapacitetsbegränsningar som inte innefattas av punkt 16 i bilaga VIIs kategori mycket stor trafikpåverkan. Detta för att i ett tidigt skede skapa en god dialog även kring andra begränsningar som innebär större trafikpåverkan. Ofta finns det beroende mellan olika åtgärder med mycket stor påverkan och vi ser därför gärna önskemål om hur en utredning bör grupperas för att ge bäst resultat för er.

Senast måndag 1 mars 2021 ska önskemål om utredning av jämförelsealternativ enligt Punkt 16 bilaga VII av SERA-direktivet, vara Trafikverket tillhanda. Mejla dina önskemål till tpa@trafikverket.se

Åtgärder med mycket stor påverkan

Rubrikerna nedan beskriver de åtgärder som innefattar kapacitetsbegränsningar med mycket stor påverkan eller som på annat sätt ses som mycket kritiska. Dessa är i sin tur strukturerade utifrån geografisk tillhörighet eller trafikalt beroende. Alla beskrivningar utgår ifrån dagsläget och är preliminära.