Trafikverket bedömer årligen järnvägens kapacitetssituation för gällande tågplan. Grunden för bedömningen är det beräknade kapacitetsutnyttjandet i relation till trafikefterfrågan, med utgångspunkt från järnvägsföretagens ansökningar.
Resultaten åskådliggörs på kartan "Kapacitetsbegränsningar 2019" enligt följande:
Grön – små eller inga begränsningar
Gul – medelstora begränsningar
Röd – stora begränsningar
Blå – banor som var avstängda på grund av banarbeten
Infrastruktur
Förbättrad anslutning till förbigångsspår i Fiskeby (Norrköping-Linköping).
Järnvägen Kilafors – Söderhamn öppnades för trafik efter omfattande upprustning.
Nya mellanblocksignaler installerades mellan Gävle och Söderhamn (4 st.), Frövi – Vedevåg (1 st.), Kil – Fagerås (1 st.).
Samtidig infart inkopplat i Torpshammar, Hilleby, Hinsnoret, Svartvik och Degerfors.
Vega pendeltågsstation på Nynäsbanan togs i bruk.
Växelbyten i Ånge medförde att vagnar med STAX E kan gå genom Ånge mot Sundsvall.
Ombyggnaden av Södertälje C slutfördes.
Signaltrimningar mellan Laxå – Falköping vilket har möjliggjort tätare tågföljd.
Bangårdsombyggnad i Alingsås slutfördes.
Inkoppling av fjärrstyrning (System H) på Y:et Jönköping/Nässjö-Vaggeryd-Värnamo med nya driftplatser i Båramo och Hörle, samt hastighetshöjning Värnamo – Vaggeryd.
Jönköpingsbanan, Tenhult och Huskvarna har fått samtidig infart och två nya mellanblocksignaler installerades mellan Jönköping och Nässjö.
Hastighetshöjande åtgärder genomfördes mellan Nässjö och Eksjö.
Ny driftplats, Skruv, mellan Växjö och Emmaboda inkopplades.
Eslöv, nytt förbigångsspår på nedspårssidan
Mellanblocksignaler inkopplade mellan Alvesta – Rydaholm och Bromölla - Kristianstad
Nya plattformar i Rosengård samt upprustade plattformar i Östervärn och Malmö Persborg.
Dubbelspår Stenkumla – Runsala på godsstråket Hallsberg – Mjölby inkopplades.
Trafik och kapacietsutnyttjande – skillnad 2019 mot 2018
Flera mindre trafikala förändringar skedde under 2018, men dessa var i praktiken varit små. De största förändringarna är att kapacitetsutnyttjandet under 2019 minskade något, vilket beror på större banarbeten, vilket medförde att antalet tåg minskade något under denna period. Samtidigt har antalet tåg ökat i de högst belastade timmarna, vilket återspeglar önskemålen från tågoperatörerna att köra sina tåg i attraktiva tidslägen.